Veterinær markedsføring

Sådan måler du resultater for dit brand og din markedsføringsindsats

Hvordan ved du, om din veterinærmedicinske branding og markedsføringsindsats er vellykket? En måde at finde ud af det på er ved at spore og måle nøgletal, også kendt som KPI'er. Ved at kende og følge op på dine KPI'er kan du øge din markedsføringsindsats inden for veterinærmedicin og dermed også vækste din virksomhed.

 

En vellykket markedsføringsstrategi inden for veterinærmedicin kan opdeles i tre hovedområder: fastholdelse af eksisterende kunder, tiltrækning af nye kunder og forøgelse af det gennemsnitlige forbrug pr. kunde. Du har brug for de rigtige KPI'er for at kunne måle effektiviteten af din indsats på hvert område.

 

Spor din indsats for at fastholde eksisterende kunder

Opbygning og vedligeholdelse af en stærk kundebase er afgørende for en vellykket dyrlægepraksis. Du skal løbende være opmærksom på dine kunder og sørge for, at de har grund til at vende tilbage som kunder.

Hvordan kan du sørge for, at dine eksisterende kunder er tilfredse? Hvilke ekstra services kan du tilbyde, der går ud over det forventede? Kan du tilbyde hjemmelevering af produkter og medicin for at spare dine kunder for en tur til klinikken? Kan du tilbyde digital rådgivning for at gøre det nemt for dine kunder? Har du udvidet dit udbud af ydelser med f.eks. pelspleje som badning, klipning og børstning? Hvad med et loyalitetsprogram, der giver rabatter på almindeligt anvendte produkter og tjenester?

Det er vigtigt at huske, at erhvervelse af en ny kunde kan koste op til fem gange mere end at beholde en eksisterende. Automatiske påmindelser om aftaler er en måde at nå ud til din eksisterende kundebase. Brug mails, sms'er eller postkort – eller en kombination af disse – afhængigt af den kommunikationskanal, dine kunder foretrækker.

Hvis du har mange inaktive kunder i din database, kan du bruge et loyalitetsprogram og et værktøj til kundekommunikation til at nå ud til dem. Send personlige beskeder for at få dem til at overveje at vende tilbage til klinikken.

Inden for digital markedsføring kan en KPI for at måle, hvordan dine anstrengelser bærer frugt i forhold til eksisterende kunder, være antallet af tilbagevendende besøgende på webstedet. Hvor mange af de mennesker, der besøger dit websted i en bestemt periode, er tilbagevendende besøgende? Du kan nemt måle denne og andre digitale KPI'er ved hjælp af værktøjer som f.eks. Google Analytics.

Spor din indsats for at tiltrække nye kunder

Selvom du har en veletableret dyrlægepraksis, er der altid plads til vækst. Tiltrækning af nye kunder er en måde at opnå det på. Dine tilfredse eksisterende kunder er fremragende influencere, fordi de er glade for at tale om deres oplevelser med din dyrlægepraksis. En undersøgelse viste, at 40% af husdyrsejere vælger deres dyrlæge baseret på omdømme og anbefalinger fra venner og familie. Tilskynd dine kunder til at skrive anmeldelser om deres oplevelser på Google, Yelp og din kliniks sociale mediekanaler.

Men du kan ikke bare forlade dig på "mund-til-mund-metoden" for at få nye husdyr ind gennem døren. Eksterne reklamekampagner skaber opmærksomhed om din virksomhed. Sådanne kampagner kan fokusere på digitale indsatser, såsom promovering af opslag på sociale medier eller målrettede annoncer på Google. De kan også være af større skala, såsom annoncer i trykte medier eller reklameskilte. Husk at udforske din ønskede målgruppe og annoncere via de kanaler, de sandsynligvis bruger. En gennemtænkt kampagne vil være nytteløs, hvis den rigtige målgruppe aldrig ser den.

Du kan spore din indsats digitalt ved at følge KPI'en for nye besøgende på dit websted. Det er bestemt ikke alle de nye besøgende på webstedet, der bliver kunder. Men noget i dit budskab fik dem til at besøge dit websted, og det er en god start.

Når en ny klient booker en aftale, så spørg dem, hvordan de hørte om din praksis. Sporing af svarene giver nyttig indsigt i din markedsføringsindsats. Hvilke kanaler og taktikker tiltrækker folk til din praksis? Hvor skal du investere flere ressourcer? Hvad kan du tage af tapetet?

 
Spor din indsats for at øge kundernes forbrug

For at opretholde status quo er det ikke nok bare at fastholde eksisterende kunder. For virkelig at få din virksomhed til at vækste skal du bruge markedsføring til at overbevise dem om at købe flere tjenester.

Målret din markedsføring til dine kunders individuelle præferencer, adfærd og interesser. Du kan markedsføre en plan for regelmæssige sundhedstjek til kunder, der aldrig går glip af et årligt sundhedstjek. Du kan markedsføre en hjemmeleveringstjeneste over for husdyrsejere med en fuldt pakket tidsplan. Når du forsøger at overbevise en klient om at øge det beløb, de bruger i din praksis, er det vigtigt at være forsigtig og ikke sætte dem i defensiven.

Oddsene er dog til din fordel. Der er kun 5-20% chance for at sælge til en ny kunde sammenlignet med en sandsynlighed på 60-70% for at sælge til en eksisterende kunde.

For at måle succesen med markedsføringsindsatsen for at "sælge mere" til eksisterende kunder kan du følge KPI'en for gennemsnitlig kundetransaktion. Hvor mange penge bruger husdyrsejeren, enten pr. besøg for et detaljeret tjek - eller om året? Er disse tal for opadgående?

Du kan også måle klientens livstidsværdi (eller hvor meget omsætning du forventer, at en given klient genererer til din dyrlægepraksis gennem hele jeres relation). Det er vigtigt at opretholde en stærk relation mellem markedsføringsudgifter og indtægter. En beregning tyder på, at hver 10 kroner, der bruges på markedsføring, bør give 50 kroner retur.

Ved at have overblik over din markedsføringsindsats kan du vurdere, om du afsætter tid og ressourcer på alle tre områder. Vælg de rigtige KPI'er til at måle din succes, og du vil begynde at se resultater.


Referencer

Essentielle produkter til dyreejernes sommerapotek

Sommeren er en fantastisk tid både for mennesker og dyr. Men med solen og varmen kommer også nogle udfordringer. For at lette for dyreejere og sikre, at deres husdyr er godt forberedte til sæsonen, har vi samlet nogle produkter til at anbefale til deres medicinskab..

Effektiv markedsføring mod flåter

Er dine kunder klar til flåtsæsonen? Læs videre for at finde ud af, hvordan du når og engagerer dem med din marketingstrategi. Fra enkel tilgængelighed til engagerende blogindlæg - vi deler vores bedste tips til at gøre din markedsføring så effektiv som muligt.
postnord-logotyp-rgb.png UPS-logo.png
{{lineitem.Sku}}
{{lineitem.ProductName}}
{{lineitem.VariantName}} {{lineitem.FormattedPrice}} Normalpris: {{lineitem.FormattedListPrice}}
I restordre fra leverandør Leveringsdato kendes ikke Lagervare, midlertidigt udsolgt Findes snart på lager igen I restordre fra leverandør Leveringsdato kendes ikke Lagervare, midlertidigt udsolgt Findes snart på lager igen I restordre fra leverandør Leveringsdato kendes ikke Bestillingsvare. Leveringstid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(e) Bestilles på forespørgsel. Ingen returret. Fragt tilkommer. Leveringstiden kan variere afhængigt af tilgængelighed. I restordre fra leverandør Leveringsdato kendes ikke Estimeret leveringstid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(e)) Er ikke en del af det faste sortiment og skal først på lager. Produktet er udgået
Antal på lager: {{lineitem.StockData.Quantity}}
Din indkøbskurv er tom ;(
I alt {{basket.FormattedProductsTotalIncVAT}}
Til kassen